Skip to content

Storuman Energi växlar upp med Ropo för ökad effektivitet och kundfokus

Storuman Energi är ett elhandelsbolag med rötterna i Västerbotten som levererar el till kunder över hela Sverige. För att möta ökade krav på digitalisering och kundernas förväntningar tar bolaget nu nästa steg i sitt partnerskap med Ropo.

Samarbetet med Ropo inleddes redan 2012 med distribution av pappersfakturor. Under 2025 utökas det till att omfatta Ropos helhetslösning för fakturadistribution, påminnelsehantering och inkasso. Det nya upplägget skapar förutsättningar för en mer sammanhållen, digital och effektiv process som möter både interna behov och kundernas krav.

”Vi ser Ropo mer som en partner än en leverantör. Det finns en teamkänsla som gör att vi drar åt samma håll – och det är avgörande för ett lyckat projekt,” säger Jerry Ådén, faktureringsansvarig på Storuman Energi.

Från manuellt till modernt

Bakgrunden till det utökade samarbetet är tvådelad. Dels vill Storuman Energi möta ökade krav på digitalisering och kundernas förväntningar på moderna kommunikationskanaler – inte minst möjligheten att erbjuda fakturor via Kivra. Tidigare saknades en lösning för detta, vilket innebar att många dokument hanterades manuellt eller via begränsade digitala verktyg.

”Det kommer att bli en stor förbättring att slippa skicka dokument manuellt. Snart får vi ett bättre flöde, kortare ledtider och en lösning som möter kundernas förväntningar,” säger Jerry.

Samtidigt pågår ett större förändringsarbete inom koncernen, där målet är att harmonisera system och arbetssätt mellan den svenska och norska verksamheten. För att lyckas med detta krävs en mer sammanhållen och skalbar lösning – med färre leverantörer och tydligare ansvarsfördelning.

”Vi vill ha så få leverantörer som möjligt för att kunna fokusera mer på vår kärnverksamhet,” förklarar Jerry.

Därför föll valet på Ropo

När Storuman Energi sökte en partner var det avgörande att hitta en leverantör som kunde erbjuda både bredd och trygghet. Ropo presenterade en komplett helhetslösning för fakturadistribution, påminnelser och inkasso till ett konkurrenskraftigt pris och med kapacitet att möta Storuman Energis behov av digitalisering. Dessutom upplevde Storuman Energi en trygghet i Ropos erfarenhet av liknande projekt.

”Jag fick en bra känsla direkt. Det kändes tryggt att ni hade erfarenheten och kunde driva projektet framåt,” säger Jerry Ådén.

Tillsammans för ständiga förbättringar

Med en stabil grund i det utökade samarbetet ser Storuman Energi fram emot att fortsätta utveckla sina processer tillsammans med Ropo. Nästa steg är att arbeta mer aktivt i Ropos plattform och att gemensamt identifiera förbättringar som skapar ännu större värde, både för verksamheten och för slutkunden.

”Vi vill inte bara följa upp avvikelser, utan arbeta mer med kontinuerliga förbättringar. Det handlar om att utveckla processer och arbetssätt tillsammans – med kundnöjdheten i fokus,” säger Jerry.

Jerry Ådén

Faktureringsansvarig på Storuman Energi


Storuman Energi grundades år 1999 när den svenska elmarknaden avreglerades. Idag ägs bolaget av Helgeland Kraft AS. Storuman Energi distribuerar 6,5 TWh ström i koncernens nät som består av över 800 mil kabel. I deras 16 Vattenkraftverk produceras årligen 1,2TWh ström, vilket motsvarar årsförbrukningen för cirka 120 000 villahushåll.

Ropo är Nordens ledande aktör inom faktureringsteknologi och transformerar hela processen från början till slut. Vi hjälper över 10 000 företag i Finland, Sverige och Norge att samla och effektivisera varje steg i faktureringen. Resultatet är ett smidigt flöde med full insyn, förbättrad användarupplevelse och ökad kontroll – allt integrerat i en och samma plattform.


Upptäck mer av Ropo